Aktualności

O nas

Historia

Statut

Kalendarz

Edukacja

Imprezy

Konkursy

Projekty

Regulaminy

Usługi

Foto

Archiwum

Kontakt











 

Wystawy 2018

 

Zbliża się termin 100. wystawy w Novej Galerii – maj 2019r.
Z tej okazji zapraszamy do wspólnej prezentacji malborskich artystów.
 

 


 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 




 


 


 

 


 

 

 

 

 


PALETA BARW - KLUB PLASTYKÓW "PALETA"
 


 

MOJA BAŚŃ - ADAM KOŁAKOWSKI - MALARSTWO

 

 

"KU PAMIĘCI" - BARTOSZ JEROMIN


 

PEJZAŻOWE KONCEPCJE MALARSKIE POWIATU MALBORSKIEGO
- WYSTAWA KONKURSOWA


KAWAŁEK RZEKI, KAWAŁEK LASU - MICHAŁ STATKIEWICZ

MOJE PODWÓRKA - ALEKSANDRA BALISZEWSKA - WALICKA


"TRZY PO TRZY" - Anna Panek, Ewa Łukiewska, Benedykt Kroplewski

 

UP - TEKA MAGICZNA - JOANNA DUDEK

BEATA CEDRZYŃSKA - OBRAZY/IMAGES

PĘDZLEM I SERCEM - GREMIUM MALARSKIE IM. JANUSZA MOKWY - TCZEW


 

 

KRYSTYNA JAŻDŻEWSKA - BARANOWSKA - MALARSTWO INSPIROWANE NTURĄ

 

EWA NIEWOLSKA - OZGA - MALARSTWO

 

ARTUR KUBASZEWSKI - WYSTAWA INDYWIDUALNA 2


MALARSTWO 2014 - ANNA I JACEK ALBRECHT


ZBROJA - RYSUNEK - MARZENA ZACHAREWICZ

ZBROJA BEZ PATYNY

Masywny, ciężki pancerz osłania kruche ciało wojownika. Dzięki niemu zamienia się on w giganta. Zadaje ciosy i je odpiera. Powyższe dwuznaczności od dawna fascynowały Marzenę Zacharewicz. Pojęcia rycerstwa, walki przewijały się w jej życiu, odkąd pamięta. Wychowała się w Malborku. Dzieła, które prezentuje na wystawie Zbroja, stanowią wariacje na temat rycerskiego rynsztunku. Artystka ukazuje jego elementy, np. napierśnik, blachy nakłute otworami. Przedstawione przez nią powierzchnie nie są gładkie, błyszczące i sztywne. Zacharewicz odkształca je i dodaje im lekkości. Prowadzi na nich grę z różnorodnymi fakturami: wielowarstwowymi, chropowatymi, popękanymi. Zamienia zbroję w ciasto, rysując Piernikowego huzara. Większość prac wykonuje białą kredką na czarnym papierze. Dociera do szerokiego spektrum możliwości tej techniki. Przy jej pomocy skrupulatnie i precyzyjnie oddaje strukturę rzeczy. Użycie czerni, szarości i bieli nadaje dziełom tajemniczy i metafizyczny klimat. Rysowniczka inspiruje się również tym, jak motyw zbroi wykorzystywali artyści związani z innymi dziedzinami sztuki. Korzysta z utworu Jacka Kaczmarskiego i na jego podstawie przedstawia pancerz barda. Gitarowe struny, które go przecinają, nawiązują do znaków wymienionych w piosence Zbroja:

     „Magicznych na niej rytów

     Dziś nie odczyta nikt

     Ale wykuta z mitów

     I wieczna jest jak mit”.

 

Artystka też traktuje przekaz zbroi uniwersalnie. W jej ujęciu nie jest ona pordzewiałym zabytkiem, wyciągniętym z lamusa historii. Przekształca mit zbroi tak, by odpowiadał wciąż aktualnym rozterkom i problemom. Powtarza za fragmentem Dzieci Sancheza Oscara Lewisa, że człowiek codziennie toczy batalię z życiem. Doznane przez niego obrażenia psychiczne zamieniają się w strupy. One nawarstwiają się w duszy. Kolejne uderzenia powodują, że jednostka wykuwa w sobie rodzaj zbroi. W ten sposób chroni się przed kolejnymi cierpieniami. Pancerze z prac Zacharewicz powiązane są z cielesnością i emocjonalnością, czyli aspektami indywidualnymi. Jej rysunki odnoszą się nie tylko do historii powszechnej, lecz i do unikalnych doświadczeń jednostki. Paradoksalnie, na większości z nich człowiek jest nieobecny. Zbroja nie uchroniła go od śmierci. Pozostały po nim tylko ślady. One potęgują poczucie braku. W tym kontekście szczególne są kompozycje z rzędami guzików, odprutych ze współczesnego rodzaju „zbroi”. Pochodzą one od mundurów polskich oficerów, wymordowanych w czasie II wojny przez NKWD w Katyniu i pobliskich miejscowościach. Zacharewicz zauważyła, że guzik z orłem w koronie był małą częścią uniformu, ale wielkim symbolem. Guziki nadal znajdowały się przy polskich jeńcach, gdy zostali pozbawieni broni, wolności i nadziei. Zbigniew Herbert w wierszu Guziki napisał:

„Tylko guziki nieugięte

     przetrwały śmierć świadkowie zbrodni

     z głębin wychodzą na powierzchnię

     jedyny pomnik na ich grobie

     są aby świadczyć Bóg policzy

     i ulituje się nad nimi

     (…)”

Poeta udowodnił, że nie liczy się funkcja użytkowa przedmiotów, lecz ich znaczenie dla pamięci. Podobnie postępuje artystka. W serii rysunków Katyńskie guziki każda rzecz odnosi się symbolicznie do jednego życia. Autorka balansuje między indywidualną tragedią pojmanego oficera i jego bliskich, a masowym wymiarem dokonanej zbrodni. Grupowanie guzików w szeregach nie jest przypadkowe. Żołnierze byli mordowani równie  systematycznie. Jeden człowiek, jeden strzał w tył głowy, i następny, aż do ostatniego straceńca. W pracy Katyńskie guziki V przedmioty nie są uporządkowane, a swobodnie rozsypane wokół okrągłych, czarnych śladów, jakby dziur po kulach. Artystka ustosunkowuje się do martyrologii bez narracyjnego patosu. Korzysta z oszczędnych form wyrazu, bliskich abstrakcji geometrycznej. Gdyby widz nie miał pojęcia o sytuacji, jakiej dotyczą rysunki, rozważałby je zupełnie inaczej. Oceniałby je wyłącznie pod względem rozmieszczenia i zróżnicowania kształtów czy powierzchni.  Minimalizm techniki plastycznej zastosowanej przez Zacharewicz pogłębia znaczenia idei, z których ona odważnie i niezależnie czerpie. Artystka nie moralizuje, nie epatuje dosłownością i monumentalizmem. Mimo tego jej prace wywierają silne wrażenie. Skłaniają odbiorcę, by zastanowił się, czy w większej opresji znajduje się rycerz na polu walki, czy cywil w codziennych zmaganiach z razami wymierzanymi mu przez życie.   

krytyczka sztuki
Marta Motyl

TANIEC W DESZCZU - MALARSTWO NA TKANINIE, RYSUNEK
  LIDIA MARKOWSKA - KITTA

 

DOŚWIADCZENIE WIZUALNE - MALARSTWO I GRAFIKA UŻYTKOWA
ANDRZEJ KRZEMIŃSKI


 

DZIEŁO PRZYPADKI - HANNA UCHMAŃSKA - AKWARELA


 

MARTYNA CZOP - "ZIEMIA Z NIEBEM"


 

 

 

 

 

WANDA WOLAK - "OTULONA KOLORAMI" - MALARSTWO

 

 

MAGDALENA HEBEL

 

MAREK HOŁDA - OPOWIEŚCI I PEJZAŻE


 

ARTUR KUBASZEWSKI
WYSTAWA INDYWIDUALNA


 

WYSTAWA PRAC UCZNIÓW LICEUM PLASTYCZNEGO
 W MALBORKU

 

KRYSTYNA JAŻDŻEWSKA - BARANOWSKA
 WYSTAWA 50 LAT MALARSTWA


JERZY KREMP - WYSTAWA MALARSTWA



JANINA MARIA KRAJEWSKA - MALARSTWO 1995 - 2013

 

MIESZKAĆ W BAŚNI - ILUSTRACJE DO KSIĄŻEK
 MARZENA ZACHAREWICZ

 

 

OGÓLNOPOLSKA POPLENEROWA WYSTAWA MALARSKA


wernisaż
12.06.2013
środa, godz. 17.00

Szpital Jerozolimski

ul. Armii Krajowej 68, Malbork


wystawa czynna do 28.06.2013
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 19.00




Jacek Albrecht, Bohdan Paczkowski
wernisaż 24 kwietnia 2013 roku

godzina 18:00


Benedykt Kroplewski

wernisaż
6.03.2013

środa, godz. 18.00

Szpital Jerozolimski

ul. Armii Krajowej 68, Malbork

 

wystawa czynna do
29.03.2013
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 19.00

 

Adam Krawczyk

wernisaż 20 lutego 2013 roku

godzina 18:00



 

Liceum Plastyczne w Malborku
wernisaż 6 lutego 2013 roku

godzina 18:00


 

Zimowy Malbork
wernisaż 16 stycznia 2013 roku

godzina 18:00
 


"Aby Polska rosła w siłę, a ludzie żyli dostatniej"
wernisaż 12 grudnia 2012 roku

godzina 17:00

 


 

Teresa Bekier i jej gość Magdalena Krzemińska
wernisaż 14 listopada 2012 roku

godzina 17:00
 



 

Białe -czarne - białe
wernisaż 17 października 2012 roku

godzina 18:00

 

OGÓLNOPOLSKA POPLENEROWA WYSTAWA MARYNISTÓW

 


O
twarcie dorocznej wystawy prac wychowanków
Powiatowego Ogniska Plastycznego w Malborku

 

12. 09. 2012

środa, godz: 17:00

Wystawa czynna 
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 18.00

Malborskie Centrum Kultury i Edukacji
Nova Galeria, Szpital Jerozolimski
ul. Armii Krajowej 68, Malbork
tel. 55 272 01 65

 

Uroczyste otwarcie
11.07.2012
środa, godz. 18.00

Wystawa czynna do
31.07.2012
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 18.00

Malborskie Centrum Kultury i Edukacji
Nova Galeria, Szpital Jerozolimski
ul. Armii Krajowej 68, Malbork
tel. 55 272 01 65

KRZYSZTOF LIPEC

rzeźba
30-lecie pracy twórczej
 

Wernisaż
30.05.2012
środa, godz. 18.00

Wystawa czynna do
08.06.2012
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 18.00

Malborskie Centrum Kultury i Edukacji
Nova Galeria, Szpital Jerozolimski
ul. Armii Krajowej 68, Malbork
tel. 55 272 01 65


KRZYSZTOF LIPIEC
Urodził się 2 marca 1953 roku w Starym Polu. Pierwsze próby realizowania swoich zdolności plastycznych dotyczyły figurek gipsowych. Od 1982 roku zainteresował się rzeźbiarstwem w drewnie i do dnia dzisiejszego swoich zainteresowań nie zmienił. Brał udział w licznych wystawach i plenerach. Pracował z młodzieżą. Skąd wzięła się u niego prawdziwa pasja do rzeźby, może z zamiłowania do majsterkowania i podziwu dla drewna jako tworzywa, ale najpewniej z prawdziwej miłości do formy. Prace Krzysztofa Lipca inspirowane życiem charakteryzuje staranność, perfekcja w cyzelowaniu szczegółów i bogata wyobraźnia artystyczna. W rzeźbach swoich potrafi przekazać umiłowanie piękna natury i boskich pierwiastków w niej zawartych, a także zabarwione erotycznymi akcentami alegorie szczęścia i emocjonalnych pragnień związanych z ludzką naturą. Rzeźby artysty trafiły do wielu odbiorców w Polsce, Argentynie, Belgii, Czechach, Francji, Niemczech, Słowacji, Rosji. Są także w Watykanie. Rzeźbiarza spotkać można osobiście na wielu plenerowych prezentacjach artystycznych na terenie Żuław i Powiśla. O drugiej swojej pasji mówi bardzo skromnie, jest autorem wierszy, które pokazuje nielicznym.


PLAKAT FILMOWY

lata 60-70 XX wieku

Wernisaż
09.05.2012
środa, godz. 18.00

Szpital Jerozolimski
Malbork, ul Armii Krajowej 68


Wystawa czynna do

 25.05.2012
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 18.00

 

Plakaty, które prezentujemy, w latach 60-70 XX wieku wisiały w witrynie nieistniejącego  kina  CAPITOL. Komunikowały i zachęcały do oglądania filmów. Autorami plakatów byli artyści, których Centrala Filmowa zapraszała na kolaudację filmu i zlecała wykonanie projektu. Artyści swobodnie przekazywali idee filmu w kolorze, technice i stylu. Największą zaletą tych plakatów jest skrótowość wypowiedzi - metafora lub symbol. Plakat zawierał minimalną ilość liternictwa: tytuł filmu, produkcja np. francuski, reżysera i głównych aktorów.

 

Na wystawie prezentujemy m.in. plakaty:
Wojciecha Fangora,
Eryka Lipińskiego,
Romana Cieślewicza,
Franciszka Starowieyskiego,
Mariusza Stachurskiego,
Waldemara Świerzego,
Andrzeja Krajewskiego,
Huberta Hilschera.

 

Plakaty ze zbiorów Andrzeja Krzemińskiego.

 

 Wystawa pokonkursowa  "z EKOLOGIĄ na TY"
 

18 kwietnia 2012r.
/środa/ godz.18
Szpital Jerozolimski
Malbork, ul Armii Krajowej 68

 

wystawa czynna do
30.04.2012
                                                              
w godz. 11.00 - 17.00
                                                     środa: 11.00 - 18.00

 

Wystawa jest podsumowaniem konkursu plastycznego, którego celem było:
- umożliwienie dzieciom i młodzieży zaprezentowanie swojego talentu
- propagowanie idei ekologicznych w codziennym życiu
-propagowanie postaw proekologicznych wśród przedstawicieli młodego
  pokolenia oraz działań na rzecz ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa
  przyrodniczego
- skierowanie uwagi na zachowania, procesy i inwestycje mogące pogorszyć
   stan  środowiska
- inspirowanie i wspieranie aktywności w dziedzinie ochrony środowiska
- pozyskanie materiału do przygotowania kalendarza na rok 2013, który
  będzie rozpowszechniany wśród mieszkańców  powiatu malborskiego.

 

KOLORY POMORZA

malarstwo

 


14.03.2012
środa, godz. 12.00
Szpital Jerozolimski
ul. Armii Krajowej 68, Malbork

 

wystawa czynna do
06.04.2012
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 18.00

 

Ubiegłoroczne obchody „Międzynarodowego Roku Lasów” oraz „Roku Lasów na Pomorzu” stały się impulsem do zorganizowania pleneru malarskiego. Plener odbył się w dniach od 2 do 9 października 2011 roku w Zielonej Szkole w Schodnie i nosił nazwę „Kolory Pomorza”. Uczestniczyło w nim 14 studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w tym stypendyści z Hiszpanii. Młodzi artyści zanim chwycili za pędzle, wzięli udział w warsztatach przyrodniczych.  Podczas wędrówek po okolicy uczyli się m.in. rozpoznawać typy lasów, dowiedzieli się, dlaczego trzeba chronić śródleśne torfowiska, poznali miejsca szczególnie atrakcyjne przyrodniczo tworzące Europejską Sieć Ekologiczną Natura 2000. Przy okazji rowerowej wycieczki do Kaszubskiego Parku  Etnograficznego we Wdzydzach mogli zobaczyć, jak niegdyś żyli okoliczni mieszkańcy. Efektem tygodniowego pleneru jest zestaw czterdziestu płócien o bardzo zróżnicowanej tematyce.

Warsztaty oraz plener zostały przygotowane przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Gdańsku oraz Nadleśnictwo Lipusz, a dofinansowane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Wystawa „Kolory Pomorza” prezentowana była już w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, w Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach oraz na Politechnice Gdańskiej. Od 14 marca 2012 roku można ją obejrzeć w NOVEJ GALERII Malborskiego Centrum Kultury i Edukacji.
 

 

Wojciech Sęczawa - rzeźba, rysunek

 

wernisaż
15.02.2012
środa, godz. 18.00
 

Szpital Jerozolimski

ul. Armii Krajowej 68, Malbork

 

wystawa czynna do
09.03.2012
w godz. 11.00 - 17.00
środa: 11.00 - 18.00

 

 

WOJCIECH SĘCZAWA


    
Urodzony 1961 roku w Dubience. Studia na Wydziale Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (ASP) w Gdańsku; dyplom w pracowni prof. Edwarda Sitka
w 1986 roku. Obecnie kieruje Pracownią Podstaw Rzeźby na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Swoje prace prezentował w prestiżowych galeriach w kraju m.in. (Gdańsk, Elbląg, Wrocław, Poznań, Kraków, Warszawa ) i za granicą (Niemcy, Holandia, Belgia, Szwecja, Francja, Szwajcaria, USA). Jest autorem wielu znanych realizacji rzeźbiarskich m.in. statuetki festiwalu "Yach Film", festiwalu "Dobry Humor", festiwalu "Dwa Teatry".
Jacek Kotlica o Sęczawie napisał:
„W swej prostocie wyrażają się nie tylko jego prace, ale i osobowość artysty skupionego nad koncepcją i warsztatem do granic ascezy.”
I taki rzeczywiście jest artysta. Sam mówi niewiele, chce aby przemawiały jego prace.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                

(c) Copyright 2012, MCKiE                                                                     projekt i administracja MCKiE